پردیس علم

حوزه تمدن ساز و طلبه آرمانی ذیل نگاه استاد شهید مطهری (ره)

پردیس علم

حوزه تمدن ساز و طلبه آرمانی ذیل نگاه استاد شهید مطهری (ره)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ آذر ۹۷، ۱۲:۰۵ - نگار جهانشاهی
    عالی

سه شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۹ ق.ظ

۰

زیّ طلبگی در زبان استاد

سه شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۹ ق.ظ

زیّ طلبگی در زبان استاد مطهری

 

 

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى    ج‏17    155     ماجراى دانشگاه شیراز ..... ص : 155

یادم هست در حدود هشت سال پیش در دانشگاه شیراز از من براى سخنرانى دعوت کرده بودند (انجمن اسلامى آنجا دعوت کرده بود). در آنجا استادها و حتى رئیس دانشگاه، همه بودند. یکى از استادهاى آنجا- که قبلًا طلبه بود و بعد رفت آمریکا تحصیل کرد و دکتر شد و آمد و واقعاً مرد فاضلى هم هست- مأمور شده بود که مرا معرفى کند. آمد پشت تریبون ایستاد (جلسه هم مثل همین جلسه خیلى پرجمعیت و باعظمت بود) یک مقدار معرفى کرد: من فلانى را مى‏شناسم، حوزه قم چنین، حوزه قم چنان و ... بعد در آخر سخنانش این جمله را گفت: «من این جمله را با کمال جرأت مى‏گویم: اگر براى دیگران لباس روحانیت‏ افتخار است، فلانى افتخار لباس روحانیت‏ است». از این حرف آتش گرفتم. ایستاده سخنرانى مى‏کردم، عبایم را هم قبلًا تا مى‏کردم و روى تریبون مى‏گذاشتم. مقدارى حرف زدم، رو کردم به آن شخص، گفتم:

آقاى فلان! این چه حرفى بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلًا مى‏فهمى چه دارى مى‏گویى؟! من چه کسى هستم که تو مى‏گویى فلانى افتخار این لباس است؟ با اینکه من آن وقت دانشگاهى هم بودم و به اصطلاح ذوحیاتین بودم، گفتم: آقا! من در تمام‏

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏17، ص: 156

عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست. من کى‏ام که افتخار باشم؟! این تعارفهاى پوچ چیست که به همدیگر مى‏کنیم؟! ابوذر غفارى را باید گفت افتخار اسلام است؛ این اسلام است که ابوذر پرورش داده است. عمّار یاسر افتخار اسلام است؛ اسلام است که عمّار یاسر پرورش داده است. بوعلى سینا افتخار اسلام است؛ اسلام است که نبوغ بوعلى سینا را شکفت. خواجه نصیرالدین افتخار اسلام است، صدرالمتألّهین شیرازى افتخار اسلام است، شیخ مرتضى انصارى افتخار اسلام است، میرداماد افتخار اسلام است، شیخ بهایى افتخار اسلام است. اسلام، افتخار البته دارد؛ یعنى فرزندانى تربیت کرده که دنیا روى آنها حساب مى‏کند و باید هم حساب کند، چرا که اینها در فرهنگ دنیا نقش مؤثر دارند. دنیا نمى‏تواند قسمتى از کره ماه را اختصاص به خواجه نصیرالدین ندهد و نام او را روى قسمتى از کره ماه نگذارد، براى اینکه او در بعضى کشفیات کره ماه دخیل است. او را مى‏شود گفت افتخار اسلام. ماها کى هستیم؟! ما چه ارزشى داریم؟ ما را اگر اسلام بپذیرد که اسلام افتخار ما باشد، اسلام اگر بپذیرد که به صورت مدالى بر سینه ما باشد، ما خیلى هم ممنون هستیم. ما شدیم مدالى به سینه اسلام؟!

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی